In gesprek met de kinderen.
Zijn er bomen in de buurt van school?
Wat voor vorm heeft de boomstam?
Wat voor bast heeft de boom, ruw of glad?
Hoe voelt dat?
Wat voor boom is het?
Wat voor bladeren heeft de boom? Welke vorm?
Misschien een paar bladeren drogen in een pers?
Als het waait…
Wat voor geluid hoor je?
Hoor je de boom? De bladeren?
en als het stormt? Wat voor geluid is dat dan?
Hoe zou je dat tekenen?
Doen met de kinderen.
Laat de kinderen vooraf een groot stuk krant, dubbelvouwen en vastplakken.
laat dit vel helemaal beschilderen in 1 kleur (bijv. groen, rood of bruin).
De kinderen gaan tijdens de les een blad knippen uit een beschilderede krant.
(mocht het met schilderen onverhoopt niet lukken, de kunstvakdocent, Linda, neemt ook altijd nog
een stapel beschilderde kranten mee).
Kijken met de kinderen.
In Adem (korte film, 5 minuten) vertellen kinderen over de natuur, zuurstof en ademen en bomen.
Mooi om te bekijken in de week voorafgaand aan schoolbezoek.
PDF: 3-4 een bos(k) van talen – beeldend
Op de dag zelf klaarleggen:
- Bol garen, katoen
- Scharen
- De stapel beschilderde kranten
- Lijn met knijpers in het lokaal, om de bladeren na afloop aan te hangen